Algemene Beschouwingen

Tijdens de raadsvergadering van 5 november las fractievoorzitter Alexander Bruch namens de VVD de algemene beschouwingen voor. Hieronder de integrale tekst.

Voorzitter, allereerst wil de VVD dank zeggen aan het ambtelijk apparaat en het college voor het uitwerken van deze begroting. Het is altijd veel werk. Met name dank voor het beantwoorden van de vele vragen die zijn gesteld bij behandeling van de begroting in de commissie van vorige week.

Het afgelopen jaar heeft zich wat de VVD betreft gekenmerkt door een goede sfeer in de raad. Dat is wel eens anders geweest. Ook al waren de debatten soms hevig, zoals rond de bestemming van de Laurentiuskerk, er werd elkaar ook iets gegund zoals bleek bij onze amendementen om de openingstijden van winkels ook op zondag vrij te geven en de OZB op bedrijfspanden niet extra te verhogen. Negatieve gevoelens heeft de VVD bij het gedrag van sommigen op social media. In de jacht naar publiciteit worden berichten naar buiten gebracht dat de gemeentesecretaris €275.000 zou verdienen en recent nog dat Weesp per jaar €188.000 zou toeleggen op de verstrekking van reisdocumenten. Feitelijke onjuistheden waardoor het aanzien van de gemeente en de gemeenteraad nodeloos wordt geschaad. Wij betreuren dat. Wie de schoen past trekke hem aan.

Over het algemeen zijn er weinig nieuwe voorstellen naar de raad gekomen. Zaken die vorig jaar in de begroting waren aangekondigd zoals onderzoek naar de noodzaak van betaald parkeren en ruimtelijke kaders Jan Woudsmaschool zijn niet uitgevoerd en komen in 2016 terug. Het resulteerde soms in korte vergaderingen maar leverde weinig op voor Weesp en de Weespers. Financieel is het allemaal minder verlopen. In de beschouwingen van vorig jaar waarschuwde de VVD dat het tekort op de uitkeringen volgens ons flink hoger uit zou kunnen vallen. Helaas lijken we gelijk te krijgen. Daarnaast hebben wij als raad nog steeds geen volledig inzicht in de kosten van het sociaal domein.

Het komende jaar kan wel eens cruciaal worden voor de toekomst van Weesp. Er komt een bestuurskrachtmeting en we krijgen steeds meer signalen -en ervaren het ook aan den lijve- dat Weesp niet op de huidige voet als zelfstandige gemeente door kan gaan. Voor een sterk verband in de toekomst, in welke vorm dan ook, kunnen we twee kanten op, naar het Westen of naar het Oosten, Amsterdam of de Gooi- en Vechtstreek. De gemeenten in Het Gooi hebben het in het verleden niet makkelijker gemaakt door Weesp weg te zetten als een buitenbeentje. Het Naardermeer lijkt soms een grotere barrière dan het Amsterdam Rijnkanaal. Als een fusie noodzakelijk blijkt ziet de VVD Amsterdam als een reëel alternatief voor het Gooi.

De Raad kan niet lang meer wachten met het opstellen van een visie en die vervolgens bespreken met de inwoners. De VVD stelt voor een werkgroep te vormen van raadsleden die snel op open wijze alle opties verkennen en voorwaarden voor eventuele samenwerking of fusie concretiseren en op papier zetten.

En dan de begroting voor 2016. Waar de afgelopen jaren de begroting steeds leesbaarder werd en steeds vaker duidelijke prestatie indicatoren waren opgenomen zijn we dit jaar toch een beetje teleurgesteld. De wethouder zei tijdens de behandeling in de commissie blij te zijn dat de omvang van de begroting was teruggebracht van 143 naar 109 pagina’s. De VVD deelt die mening niet. Dunner is hier soms ook magerder. Zo zijn er prestatie indicatoren verdwenen, iets wat nou juist de raad in de gelegenheid stelt om te kijken of de doelen zijn bereikt.

Verder lijken sommige stukken in grote haast te zijn geschreven en niet gecontroleerd, zoals op pagina 9 het stukje over de innovatieplatforms. Geen buitenstaander die het leest weet wat er nu gaat gebeuren.

Zaken als de nachtbus en de natuurspeeltuin zijn geruisloos verdwenen en ook de term “nieuw beleid” komt niet meer voor. Dit laatste leidt echter niet tot een lagere raming van de lasten voor het college van B&W, P112.

Opmerkelijk is ook dat uit het antwoord op een vraag van de VVD blijkt dat de leges een tekort van maar liefst ruim €650.000 opleveren. En toch worden alleen de bouwleges met 5% verhoogd. Het college geeft aan op zoek te gaan naar benchmark cijfers. De VVD adviseert u als eerste te kijken naar de eindpresentatie van Berenschot van februari 2014. Daar werden ze al genoemd. Je moet er alleen wel wat mee doen.

Wel gebleven is de slotgracht om het luchtkasteel, het water terug brengen in de Achtergracht. Wat de VVD betreft is dit een project dat in deze tijd geen prioriteit verdient. Een mening die wordt gedeeld door andere fracties en daarom zullen wij gezamenlijk een motie hierover indienen.

Belangrijker zijn voor de VVD zaken als het in kaart brengen van het maatschappelijk vastgoed en het bestendigen van het sociaal domein.

Verder kan de begroting voor 2016 nou niet direct worden omschreven als ijzersterk. Integendeel, het woord boterzacht is al vaker genoemd. De opbrengst van de precariobelasting op leidingen is niet zeker en de kosten voor het sociaal domein zijn al even onzeker. Het is maar zeer de vraag of het voorgetoverde overschot op de begroting daadwerkelijk gehaald zal worden. Ik durf er geen fles wijn op in te zetten, terwijl ik momenteel toch een paar heel goedkope heb liggen.

Ondanks de op sommige punten rammelende begroting zal de VVD zich ook in 2016 onverminderd blijven inzetten voor een solide financieel beleid met lage lasten, minder regels en meer werk. We blijven constructief oppositie voeren met als leidraad bij elk voorstel: welk probleem wordt er opgelost en wat is daarbij het beste voor heel Weesp en zoveel mogelijk Weespers.