De Week in Weesp

Het wekelijks interview met fractie, vandaag met fractievoorzitter Alexander Bruch

Wat was op politiek gebied het meest opvallende afgelopen week?
“Uit de concept- besluitenlijst van het college blijkt dat ze hebben besloten geen medewerking te geven aan de vestiging van een schoonheidssalon in de Slijkstraat. Gezien het aantal kappers dat daar zit lijkt een schoonheidssalon me niet echt uit de toon vallen, dus de VVD was verbaasd. We hebben daarom een schriftelijke vraag ingediend, we willen weten hoe het zit. Als de weigering verband houdt met het bestemmingsplan overwegen we een motie in te dienen om de vestiging alsnog mogelijk te maken.”

Na het reces komen er weer 3 commissievergaderingen. Zijn er interessante onderwerpen?
"
Bij de commissie AZ komt het voorstel voor eenmalige trouwlocaties aan de orde. Dat is naar aanleiding van ons amendement tijdens de vergadering van maart. Er ligt nu een concreet voorstel en daarmee wordt tegemoet gekomen aan onze wens. Een leuk succes voor de VVD!”

Dat klinkt goed, verder nog belangwekkende zaken?
“Het meest aansprekende onderwerp is denk ik het vaststellen van kaders voor de herontwikkeling van de Laurentiuskerk. Dat is een zodanig groot onderwerp dat het over twee cycli is verspreid. Nu verzamelen we informatie, voorafgaand aan de volgende cyclus is er op 17 juni een politiek plein en dan worden in de raad van 1 juli de kaders vastgesteld. Voor ons is het belangrijkst dat de toren blijft staan en liefst ook de pastorie. Die twee zijn beeldbepalend voor de Herengracht. Maar ook zien wij graag dat de tuin zoveel mogelijk wordt gespaard.
Ook in AZ een voorstel voor evenementenbeleid. Dat had Weesp nog niet! Daarin staat onder meer tot hoe laat de verschillende feesten door mogen gaan. Koningsdag was in Amsterdam aan het begin van de avond afgelopen, in Weesp liepen na middernacht nog -soms dronken- mensen op straat, dus dit is belangrijk voor de omwonenden!"

Nog nieuws over samenwerkingen of fusies?
"
Nee, op dit moment niet. We zitten er aan te denken binnenkort een peiling op de website te plaatsen om de mensen te vragen waar hun voorkeur naar uitgaat. Maar dan moet je wel goed letten op de vraagstelling. We denken er nog even over na."