Coalitie Noord-Holland is een feit

Er is een coalitie gevormd die de komende jaren de provincie Noord-Holland gaat besturen. Onder het motto ‘Ruimte voor groei’ maken de coalitiepartijen VVD, D66, PvdA en CDA realistische en ambitieuze keuzes voor werkgelegenheid, duurzaamheid en leefbaarheid.

Opvallend is dat de coalitie niet afwijzend staat tegenover de fusie van provincies, “mits er een visie is voor het hele land, er ook naar de andere bestuurslagen wordt gekeken en er een gedeelde zienswijze is op landschappelijke en economische verbanden.” Dat zet toch de deur weer open voor een superprovincie. Voor Weesp niet ongunstig want het maakt samenwerking met Stichtse Vecht eenvoudiger.

Verder staat er dat de coalitie voorstander is van gemeentelijke samenwerking van onderop, "tenzij bestuurlijke kwaliteit of verminderde bestuurskracht tot gevolg hebben dat de dienstverlening aan burgers verslechtert. In dat geval kan de provincie actie ondernemen voor gemeentelijke herindeling." Dat betekent dat als Weesp onvoldoende scoort bij de bestuurskrachtmeting ons lot in handen van de provincie komt te liggen.

U kunt het hele akkoord nalezen op de site van de provincie.