VVD fel tegen lastenverhogingen

Bij de behandeling van de kadernota in de Raadsvergadering van 1 juli heeft de VVD zich fel verzet tegen verhoging van de OZB.

Dat de OZB in Weesp lager is dan in de meeste andere gemeenten in de regio is geen reden voor een verhoging betoogde fractievoorzitter Alexander Bruch. Het voorstel voor een verhoging van maar liefst 3% bovenop de inflatie was voor de VVD dan ook volstrekt niet acceptabel. Helaas dachten andere partijen daar anders over Een amendement van deze strekking van de VVD kreeg alleen de steun van de DSB. Weliswaar werd de verhoging beperkt tot 1% extra, maar hiermee is het vrijwel zeker geworden dat de woonlasten volgend jaar omhoog gaan.

Niet uit het veld geslagen kwam Bruch vervolgens op voor de belangen van het bedrijfsleven. De OZB voor bedrijfspanden is in Weesp naar verhouding namelijk juist hoog. Deze keer vond hij gehoor bij GL, PvdA en WSP en daarmee besloot een meerderheid van de raad eigenaren en gebruikers van bedrijfspanden uit te zonderen van de verhoging, waarmee de VVD weer eens aantoonde dé partij te zijn voor een bedrijvig Weesp.

Een poging van de VVD om het bedrijfsleven verder te ontzien door een verhoging van de precariobelasting tegen te houden strandde met alleen de steun van CDA en DSB.