Bloemendalerpolder defintief naar Weesp

Tijdens de laatste vergadering in de oude samenstelling ging de Eerste Kamer op 26 mei akkoord met de fusie van Naarden, Muiden en Bussum.

Onderdeel van de gemeentelijke herindeling is een grenscorrectie waarbij de gehele Bloemendalerpolder wordt toegewezen aan Weesp. Ontwikkelaars die in de toekomst zeker 2500 woningen in het gebied gaan bouwen hadden hier op aangedrongen. Het idee om één wijk te bouwen die is verdeeld over twee gemeenten is niet aantrekkelijk. Alle vergunningen moeten dan dubbel worden aangevraagd en er gelden ook nog verschillende tarieven.

Om die reden heeft de VVD fractie in Weesp een actieve lobby gevoerd om de grenscorrectie onderdeel uit te laten maken van de herindeling. Ook andere partijen met een landelijke achterban hebben hun vertegenwoordigers in Den Haag benaderd. En met succes. Het is nu zaak zo snel mogelijk om de tafel te gaan met de Provincie en de gemeente Muiden om de overgang in de praktijk soepel te laten verlopen. Zo wordt er op dit moment in beide gemeenten gewerkt aan een bestemmingsplan maar het lijkt zinloos als Muiden een bestemmingsplan vaststelt voor een gebied dat per 1 januari 2016 geen deel meer uitmaakt van de gemeente. Logischer is om Weesp het bestemmingsplan voor het hele gebied vast te laten stellen.

Er is ongeveer 10 jaar gesproken over een herindeling waar oorspronkelijk ook Weesp deel van uit zou maken. Nadat Bussum zich tegen deelname van Weesp had verzet kwam het proces in 2012 krakend tot stilstand. Uiteindelijk is nu gekozen voor een optie, de zogenaamde GV3, die ook al in 2012 in een amendement van toenmalig VVD Kamerlid Willibrord van Beek was voorgesteld. Toen was er geen meerderheid voor, nu dus wel.